Aan alles komt een einde

8 december 2016 - Leidschendam, Nederland

Het is al een tijdtje geleden sinds mijn laatste blog. Sorry daarvoor! Ik heb het de afgelopen weken heel druk gehad! We zijn bezig met het organiseren van het kerst project. We hebben besloten crowdfunding te gebruiken om geld in te zamelen, dus daar heb ik veel mee gewerkt. Met kerst gaan ze naar een dorpje in het oosten van Ghana. Daar is geen water, geen stroom, en geen wegen om daar te komen.

Als jullie daar meer informatie over willen, kunnen jullie de crowdfunding pagina bekijken op de link hieronder:

Ik heb eerder in mijn blog gezet dat ik langer in Ghana zou blijven. Helaas is dit niet helemaal gegaan zoals gepland. Ik ben erg ziek geworden afgelopen week, en had al een tijdje last van heimwee, dus heb ik besloten naar huis te gaan.Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen. Gelukkig gaat het nu beter met me, en ik wil graag volgend jaar weer terug om weer aan alle projecten te werken en alle kinderen weer te zien. Ik heb echt een hele leuke tijd gehad in Ghana, en heb heel veel geleerd van deze ervaring. Het was echt een hele bijzondere reis voor me, en ik hoop echt dat ik de nog een keer de kans krijg om daar weer heen te gaan.

Dankzij jullie allemaal heb ik heel veel geld kunnen inzamelen, en daar ben ik ontzettend blij en dankbaar voor. Ik heb de donaties op deze manier verdeeld:

200€ is naar Future Leaders gegaan, voor het nieuwe schoolgebouw waar ze nu aan zijn begonnen. De structuur staat al, maar helaas is de constructie afhankelijk van

200€ is gegaan naar het Kerst project

Er gaat een bedrag naar Agbogbloshie (Jamestown). Dat is de school in de sloppenwijk, daar worden matjes van gekocht, een watertank, nieuwe fans en twee nieuwe school borden. De vrijwilligers daar zijn bezig met het organiseren van alles. Er wordt momenteel gekeken hoeveel dat allemaal gaat kosten en gaan het dan namens mij halen. Ik schat dat dit ook omgeven rond de 250€ zal zijn.

De laatste 150€ die overblijven (afhankelijk van hoeveel alles in Agbogbloshie kost) ga ik schenken aan de shelter. Daarmee kunnen ze de kinderen mee onderhouden door onder anderen eten te kopen, matrassen, en dit draagt bij aan het betalen van hun medische zorg.

Ik heb in Ghana zo veel gezien en geleerd. Ik ben heel veel met de kinderen van de shelter omgegaan. Deze zat bij ons om de hoek dus de kinderen kwamen heel vaak bij ons in huis en wij gingen elke dag naar hun toe om te helpen met huiswerk, te spelen met ze en ze te verzorgen. Het s me heel erg opgevallen hoe de oudere kinderen heel erg zorgzaam zijn voor de kleintjes. Bijvoorbeeld als er ruzie is tussen twee jongeren kinderen, komt een van de ouderen jongens ertussen, geeft ze allebei een tik op hun hoofd, verteld ze dat ze moeten ophouden en zorgt ervoor dat ze het weer goed maken. Ik was erg onder de indruk van hoe ze met elkaar omgingen. Ze waren soms heel 'ruw' met elkaar maar tegelijkertijd ook zo zorgzaam.

Ik vond het heel moeilijk om te zien hoe kinderen soms worden behandeld. Op de scholen worden sticks gebruikt, als kinderen zich niet gedragen of niet luisteren krijgen ze een tik op hun hoofd of handen. De docenten schreeuwen veel en pakken de kinderen vaak ruw bij hun armen om ze bijvoorbeeld de andere kant op te duwen. Ik heb daar heel veel moeite mee elke keer als ik dat zie.

We zijn het weekend voor dat ik weg ging naar de Volta Region gegaan, die ligt in het oosten van Ghana. Het is daar een heel ander gezicht dan in Accra waar we wonen. Het was heel erg jungle achtig, heel veel bergen en heel veel groen. We zijn naar de watervallen daar gegaan. De eerste dag hebben we de 'lower waterfalls' gezien, en hebben we daar gekampeerd. De tweede dag zijn we naar boven geklommen naar de 'hipper waterfalls'. Het is een hele mooie tocht, wel zwaar want het gaat heel stijl omhoog. Het was ook geen normaal pad, we moesten over boomstammen en rotsen klimmen. Maar het was het allemaal waard, de watervallen waren een ontzettend bijzonder uitzicht.

Ik ga zo snel mogelijk foto's posten van alles wat ik heb gezien! Ik wil nogmaals iedereen bedanken die heeft bijgedragen, ik ben ontzettend trots op het bedrag dat ik heb kunnen inzamelen. Dat had ik totaal niet verwacht!

Tot snel!

Emily