Tijd vliegt!

7 november 2016 - Accra, Ghana

De afgelopen week is voorbij gevlogen. Ik ben in de ochtenden naar de shelter gegaan met de peuters, en heb sommige dagen ook aan een artikel gewerkt die ik ga schrijven voor een nieuwsbrief van de FAFA Foundation (dat is de Nederlandse stichting waar Dream Africa mee werkt). Ze hebben em gevraagd een artikel te schrijven over een van de kindjes van de shelter, Destiny. Hij is 5, en ik kende hem al ant ik had hem een paar keer les gegeven bij Future Leaders. Ik wou hem interviewen zodat ik wat meer te weten kon komen over hem. Ik had 10 vragen voorheen, maar heb maar antwoord op 2 en een half gehad. Hij is nogal snel afgeleid... Hij leeft samen met zijn moeder, Auntie Love, en zijn zusje in de opvang. Auntie Love is hoe ze wordt genoemd in de shelter. De andere verzorgster wordt Grandma genoemd, en de oprichter van de organisatie, Jamal, noemen ze Grandpa. Auntie Love studeert nu bij het project Single Mothers, wat ook door Dream Africa wordt opgezet. Daar studeer ze catering. Buiten haar studie is ze ook een mede-verzorger in de shelter, en helpt ze met alle kinderen. Ik vond het erg interessant om over hun te leren en met Auntie Love te praten.

Ik vindt het erg leuk om meer te leren over de mensen die ik hier allemaal ontmoet. Ik heb dat ook met taxi chauffeurs: sommigen praten niet veel, maar de meesten vinden het geweldig om over Ghana te praten en mij alles te vertellen over de tradities, het eten, de gewoontes... Zo heb ik geleerd dat Red Red een typische maaltijd is van hier.  Het is op basis van bruine bonen met een soort dikke tomaten puree, en het wordt geserveerd met gefrituurde planteen (een soort van banaan maar dan minder zoet). Soms wordt het ook met rijst geserveerd. Wanneer de kok in het huis het voor ons maakt is het erg lekker, maar buiten de deur is het heel heel pittig!! Dat is trouwens met bijna alles wat we buiten huis hebben gegeten.

Ik heb het heel erg naar mijn zin hier. Ik heb besloten om twee maanden (en misschien wel meer) langer te blijven. Ik vindt het echt geweldig om te werken met de kinderen, en naarmate ik langer hier ben leren we elkaar ook beter te kennen. Er wordt echt een band gecreëerd tussen mij en de kinderen. Daarbij heb ik ook nog ontzettend veel geluk met mijn mede-vrijwilligers. We wonen allemaal samen in een huis, dus het had moeilijk kunnen zijn, maar we kunnen het allemaal echt super goed met elkaar vinden. Tot nu toe waren we met z'n zessen, maar twee zijn vandaag naar het noorden vertrokken om daar aan de projecten te gaan werken. Nu zijn we met vier vrijwilligers in het huis, en Jamal, de oprichter van Dream Africa.

Dit waren voor mij allemaal redenen om te besluiten langer te blijven. Ik zat er al de eerste week aan te denken, want toen zag ik al in dat twee maanden voor mij niet genoeg zouden zijn. Nu heb ik dat echt besloten; het enige wat ik nog niet weet is wanneer precies ik weer naar huis ga ;)

Ik heb onderhand een paar nieuwe foto's gepost, van onder anderen de Red Red!

Ik heb nog niet besloten welke projecten ik wil steunen. Ik vond Future Leaders heel erg interessant, en wat me heel erg raakte is toen ik hoorde dat meer dan 150 kinderen aan het wachten zijn om naar school te kunnen. Ik vond die gedachten zo erg! Dat kinderen gewoon op een wachtlijst staan om naar school te mogen! Dat heeft me echt heel diep geraakt.

Vandaag ben ik samen met een van de andere vrijwilligers begonnen aan een nieuwe campagne om geld in te zamelen voor het kerst project. De afgelopen jaren heeft Dream Africa kerst georganiseerd in hele arme afgelegen dorpjes, en dit willen we dit jaar weer doen. Het dorpje wat is uitgekozen ligt in het Oosten van het land. Het is een heel arm dorpje, er is geen stroom en geen lopend water. Normaal vieren zij ook geen kerst omdat ze daar geen geld voor hebben. Ze kunnen het niet betalen om een speciale maaltijd te maken of om kadetjes voor elkaar te kopen. Daarom zijn we begonnen met een crowdfunding pagina om geld in te zamelen om een maaltijd, een chocomelk en wat koekjes te kunnen geven aan de mensen daar. Op 23 december gaan we daarheen. Ik ben verantwoordelijk voor de crowdfunding pagina, en samen met de andere vrijwilligers gaan we ons best doen om zo veel mogelijk op te halen zodat we met z'n allen een speciale kerst te maken voor iedereen.

Ik ben erg benieuwd om te zien hoe kerst hier is. Ik heb van veel mensen gehoord dat kerst in Ghana echt geweldig is, dus ik kijk er erg naar uit! (In de super staat de kerst boom er al, dus dat beloofd veel!)

Dit was mijn verhaal weer voor vandaag. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen, en vergeet niet de foto's te bekijken!

Tot snel,

Emily